Wiadomości | 07.10.21

30 km/h w terenie zabudowanym i zero alkoholu

W środę Parlament Europejski przyjął rezolucję ws. bezpieczeństwa na drogach, w celu osiągnięcia zerowej liczby ofiar śmiertelnych na unijnych drogach do 2050 roku.


30 km/h w terenie zabudowanym i zero alkoholu

Ograniczenie prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym oraz zerowa tolerancja dla kierowców pod wpływem alkoholu znalazły się w przyjętej w środę przez PE rezolucji ws. bezpieczeństwa na drogach. Docelowo, w 2050 roku, ma to przyczynić się do osiągnięcia celu zerowej liczby ofiar śmiertelnych na unijnych drogach. 

 

W dokumencie przypomniano, że rocznie na drogach w UE ginie około 22,7 tys. osób, a około 120 tys. zostaje poważnie rannych. W ostatnich latach nastąpiła w UE stagnacja postępów w zmniejszaniu liczby ofiar śmiertelnych, a Unia nie osiągnęła wyznaczonego celu zredukowania o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach w latach 2010-2020 (spadek wyniósł 36 proc.).

 

Według najnowszych danych najbezpieczniejsze drogi są w Szwecji (18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), natomiast najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2020 roku odnotowała Rumunia (85 ofiar na milion mieszkańców). Średnia UE wyniosła 42 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców. W Polsce wskaźnik ten to 65 ofiar na 1 mln mieszkańców; w stosunku do 2019 roku odnotowano spadek o 15 proc. 

 

Europosłowie odnotowali, że nadmierna prędkość jest odpowiedzialna za około 30 proc. śmiertelnych wypadków drogowych. Zdaniem PE Komisja Europejska powinna zarekomendować sposoby stosowania bezpiecznych ograniczeń prędkości, takich jak maksymalna prędkość 30 km/h w terenach zamieszkanych oraz w obszarach, gdzie jest duża liczba rowerzystów i pieszych.

 

W celu promowania bezpiecznego korzystania z dróg, posłowie nalegają również na wprowadzenie zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu, podkreślając, że alkohol jest przyczyną około 25 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych.

 

Europaramentarzyści zwrócili się do KE o rozważenie wprowadzenia trybu bezpiecznej jazdy w urządzeniach mobilnych i elektronicznych kierowców, aby ograniczyć rozpraszanie ich uwagi podczas jazdy. Posłowie dodają, że powinny istnieć zachęty podatkowe i atrakcyjne systemy ubezpieczeń komunikacyjnych dla kupujących i użytkujących pojazdy o najwyższych standardach bezpieczeństwa.

 

Chcą też więcej inwestycji w infrastrukturę, które przyczyniłyby się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, skupiając się na strefach o największej liczbie wypadków. Wzywają państwa członkowskie do utworzenia Krajowych Funduszy Bezpieczeństwa Drogowego, które przeznaczałyby kwoty uzyskane z mandatów na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

 

Aby właściwie wdrożyć kolejne kroki w unijnej polityce bezpieczeństwa drogowego, europosłowie wezwali Komisję Europejską do utworzenia Europejskiej Agencji Transportu Drogowego, która wspierałaby zrównoważony, bezpieczny i inteligentny transport drogowy.

Projekcie rezolucji przyjęto 615 głosami za, przy 24 przeciw i 48 wstrzymujących się.



Debiut najnowszej generacji Porsche 911 GT3 R
MotorSport | 02.08.22

Debiut najnowszej generacji Porsche 911 GT3 R

Nowe Porsche 911 GT3 R zostanie zaprezentowane publiczności podczas tegorocznego 24-godzinnego wyścigu na torze Spa-Francorchamps.

Największy na świecie kryty, wielopoziomowy tor kartingowy w New Jersey
Wiadomości | 08.08.23

Największy na świecie kryty, wielopoziomowy tor kartingowy w New Jersey

Dwa ogromne, wielopoziomowe tory z 10 różnicami wysokości, 90 gokartów, a także inne atrakcje, takie jak 19 torów do rzucania siekierą, przejażdżka 40-metrową wieżą zrzutową i ponad 140 gier arkadowych.

Porsche 718 Spyder RS szczytowy model marki z silnikiem umieszczonym centralnie
Wiadomości | 10.05.23

Porsche 718 Spyder RS szczytowy model marki z silnikiem umieszczonym centralnie

Trzydzieści lat po prezentacji samochodu koncepcyjnego Boxster, Porsche wprowadza na rynek najmocniejszą jak dotąd wersję popularnego roadstera z silnikiem umieszczonym centralnie.