MotorSport | 20.04.23

Prototyp Bugatti Bolide wkracza w kolejną fazę testów rozwojowych

Wizja lekkiego, hipersportowego samochodu przeznaczonego wyłącznie do jazdy po torze, który zostanie wyprodukowany w ilości 40 sztuk, po 4 miliony euro netto za sztukę.


Prototyp Bugatti Bolide wkracza w kolejną fazę testów rozwojowych

Kiedy pod koniec 2020 roku Bolide został po raz pierwszy zaprezentowany w ramach eksperymentu myślowego, przedstawiał wizję lekkiego, hipersportowego samochodu przeznaczonego wyłącznie do jazdy po torze, zapewniającego niezrównane osiągi, zbudowanego wokół kultowego silnika W16. To ambitne marzenie staje się rzeczywistością, ponieważ prototyp Bolide rozpoczyna kolejną fazę testów rozwojowych.

 

Bugatti ogłosiło, że model Bolide zostanie opracowany w limitowanej serii produkcyjnej wynoszącej zaledwie 40 sztuk. Koncentrując się na założeniu stworzenia najlepszego Bugatti przeznaczonego wyłącznie do jazdy po torze i mającego być najbardziej bezkompromisowym modelem, jaki kiedykolwiek pojawił się w Molsheim, reprezentuje on zupełnie nowy poziom inżynieryjnych, aerodynamicznych i technologicznych innowacji.

 

W przypadku modelu Bolide, Bugatti rozpoczęło od silnika quad-turbo W16, a następnie zbudowało wokół niego najlżejszy możliwy samochód. Jego minimalistyczne nadwozie zostało starannie zaprojektowane, aby wykorzystać maksymalną siłę docisku, najbardziej wydajne chłodzenie i wyjątkowy stosunek mocy do masy. Oczekuje się, że w ostatecznej formie Bolide będzie dostarczał 1600 KM i suchą masę tylko 1450 kg, aby poprawić magiczny stosunek 1:1.

 

Tworzenie Bolide to przypadek rzemiosła na zamówienie. Chociaż silnik może być znajomy w swoim układzie i pojemności, jest zintegrowany z Bolide w zupełnie inny sposób. Nowo ukształtowany monocoque z włókna węglowego w porównaniu z Chiron oznaczał przeprojektowanie wielu komponentów, w tym chłodzenia, skrzyni biegów i zawieszenia, z których każdy musiał być teraz umieszczony w niewiarygodnie kompaktowej i aerodynamicznej konstrukcji Bolide, z zapasem kilku milimetrów. Dzięki nowym mocowaniom silnika zawieszenie jednostki napędowej Bolide jest trzykrotnie sztywniejsze niż w Chironie. Wraz z uniballowymi łożyskami zawieszenia, Bolide daje kierowcy jeszcze dokładniejsze informacje zwrotne. Bolide wykorzystuje również wydrukowane w 3D tytanowe wahacze, które pomagają tworzyć skomplikowane kształty i lekkie komponenty.

 

Sam silnik ma kluczowe znaczenie dla doświadczenia Bolide, ale został subtelnie dostosowany do wyjątkowego charakteru tego samochodu. Zawsze pracuje na wszystkich czterech turbosprężarkach – idealnie sprawdza się na torze wyścigowym, gdzie obroty silnika są niezmiennie wysokie, ale także ze względu na wagę i opakowanie. Zespół dostroił silnik, aby zapewniał wyższe obroty na minutę i z powodzeniem połączył go ze zmodyfikowaną skrzynią biegów zaprojektowaną w celu zapewnienia jeszcze ostrzejszych osiągów.

 

Układ hamulcowy oferuje zupełnie nowy poziom wydajności i innowacyjności. W Chironie hamulce są skutecznym i trwałym układem węglowo-ceramicznym, ale Bolide wykorzystuje jeszcze bardziej odporne na ciepło hamulce węglowo-węglowe. Muszą one zostać dokładnie rozgrzane, zanim osiągną szczytową skuteczność, dlatego inżynierowie Bugatti zaprojektowali zupełnie nowe zaciski, które wydajniej generowałyby i pochłaniały ciepło. Z 18-calowymi oponami stworzono tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm, a na każdym kole umieszczono karbonową osłonę, która pomaga chronić felgi przed ekstremalnym ciepłem generowanym przez hamulce.

 

Pierwsze dostawy Bolide rozpoczną się w 2024 r., a produkcja zostanie ograniczona do zaledwie 40 sztuk po cenie jednostkowej netto wynoszącej cztery miliony euro za sztukę.



Kajetan Kajetanowicz wygrywa kategorię WRC3 w Rajdzie Portugalii
MotorSport | 24.05.21

Kajetan Kajetanowicz wygrywa kategorię WRC3 w Rajdzie Portugalii

Vodafone Rally de Portugal WRC3. Polska załoga SKODA FABIA Rally2 evo Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak świętuje zwycięstwo.

Toyota zaprezentowała nowy model Harrier dostępny w Japonii
Wiadomości | 14.04.20

Toyota zaprezentowała nowy model Harrier dostępny w Japonii

Toyota pokazała kolejną generację modelu Harrier (Urban SUV), który od 1997 roku jest liderem w tym segmencie sprzedaży pojazdów w Japonii oraz ogłosiła, że planuje sprzedaż nowego modelu Harrier około czerwca 2020 r. W wyraźnym odróżnieniu od innych SUV-ów Harrier łączy prostotę, elegancję i solidność w płynnej formie coupe. Wysokiej jakości wnętrze zapewnia poczucie bezpieczeństwa od pierwszej chwili w kabinie. Gdy pojazd jedzie, poczucie komfortu powstaje dzięki responsywnej jeździe, a cicha kabina w naturalny sposób prowadzi do przyjemnych rozmów z przyjaciółmi. Spędzanie czasu z nowym Harrier będzie wzbogacającym doświadczeniem.

Lotus potwierdza modele Elise, Exige oraz Evora
Wiadomości | 25.01.21

Lotus potwierdza modele Elise, Exige oraz Evora

Nowa seria samochodów sportowych została potwierdzona, a prototypowa produkcja Lotus Type 131 ma się rozpocząć w tym roku w światowej klasy zakładzie produkcyjnym w Hethel w Norfolk.