Premiery | 08.09.21

Nowy Mercedes EQE

Zaledwie kilka miesięcy po premierze EQS, Mercedes-EQ prezentuje już kolejny model oparty na architekturze elektrycznej opracowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych.

Sportowa limuzyna biznesowa oferuje wszystkie istotne funkcje EQS w nieco bardziej kompaktowej formie. Produkcja EQE odbywa się w dwóch lokalizacjach globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars: w niemieckiej fabryce Mercedes-Benz w Bremie dla rynku globalnego oraz w niemiecko-chińskiej spółce joint venture BBAC w Pekinie dla rynku lokalnego.

 

W porównaniu z luksusowym liniowcem EQS, EQE jest jeszcze bardziej opływowy, z nieco krótszym rozstawem osi, krótszymi zwisami i bardziej zagłębionymi bokami – przenosi koncepcję biznesowej limuzyny w przyszłość. Zmysłowa czystość znajduje odzwierciedlenie w bogato wymodelowanych powierzchniach, zredukowanych połączeniach i bezszwowych przejściach (bezszwowa konstrukcja). Zwisy i przód są krótkie, tył zapewnia dynamiczny akcent z ostrym tylnym spojlerem. Zlicowane z zewnętrzną krawędzią nadwozia, 19-21-calowe koła, wraz z wyraźnie zaznaczoną, muskularną częścią barkową, nadają EQE atletyczny charakter.

 

W wymiarach zewnętrznych (długość/szerokość/wysokość: 4946/1961/1512 milimetrów) EQE jest porównywalny z CLS. Podobnie jak ten ostatni, ma stałą tylną szybę i pokrywę bagażnika. Wymiary wewnętrzne nawet wyraźnie przekraczają wymiary dzisiejszej Klasy E (seria modeli 213), m.in. szerokość ramion z przodu (plus 27 mm) lub długość wnętrza (plus 80 mm).

 

Z opcjonalnie dostępnym MBUX Hyperscreen, cały zestaw wskaźników jest jednym, doskonałym ekranem panoramicznym. To decyduje o estetyce całego kokpitu i wnętrza. Ekrany o wysokiej rozdzielczości pozornie płynnie łączą się pod wspólną szklaną osłoną. Graficzny wygląd zawartości MBUX jest doskonale skoordynowany. MBUX Hyperscreen jest zintegrowany z deską rozdzielczą w minimalistyczny sposób. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny obszar wyświetlania i sterowania. W Europie pasażer może oglądać treści dynamiczne, takie jak filmy, telewizja czy internet, nawet będąc w ruchu. Dzieje się tak, ponieważ Mercedes-EQ wykorzystuje inteligentną, opartą na kamerze logikę blokowania: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony dla określonych treści.

 

Taśma wentylacyjna rozciąga się na całej szerokości u góry i jest jednocześnie bardzo smukła. Te ekstremalne proporcje wraz ze szklaną falą MBUX Hyperscreen tworzą awangardową architekturę kokpitu. Zewnętrzne dysze mają konstrukcję turbinową. Grają na temat hiperanalogu poprzez kontrast między zaawansowaną technologicznie precyzyjną mechaniką a cyfrowym, szklanym światem wyświetlaczy.

 

Najnowsza generacja MBUX, niedawno wprowadzona w EQS, jest również na pokładzie EQE. Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu koncepcja obsługi i wyświetlania całkowicie dostosowuje się do użytkownika i przedstawia spersonalizowane sugestie dotyczące licznych funkcji informacyjno-rozrywkowych, komfortu i funkcji pojazdu. Dzięki konstrukcji zerowej warstwy użytkownik nie musi przewijać podmenu ani wydawać poleceń głosowych. Najważniejsze aplikacje są oferowane sytuacyjnie i kontekstowo na najwyższym poziomie w polu widzenia. W ten sposób sterownik EQE jest zwolniony z niektórych czynności operacyjnych.

 

EQE 350 o mocy 215 kW plus drugi model zostanie wprowadzony na rynek jako pierwszy. Pojawią się kolejne wersje. Wszystkie modele EQE mają elektryczny układ napędowy (eATS) na tylnej osi. Późniejsze wersje z 4MATIC są również wyposażone w eATS na przedniej osi. Silniki elektryczne są silnikami synchronicznymi o stałym wzbudzeniu (PSM). W przypadku PSM wirnik silnika prądu przemiennego jest wyposażony w magnesy trwałe i dlatego nie wymaga zasilania. Zaletami tej konstrukcji są wysoka gęstość mocy, wysoka sprawność i wysoka stałość mocy. Silnik na tylnej osi jest szczególnie mocny dzięki swojej sześciofazowej konstrukcji: ma dwa uzwojenia po trzy fazy każdy.

 

W EQE akumulator litowo-jonowy składa się z dziesięciu modułów i ma użyteczną zawartość energii 90 kWh. Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania akumulatorem, opracowane we własnym zakresie, umożliwia aktualizacje bezprzewodowo (OTA). W ten sposób zarządzanie energią EQE pozostaje aktualne przez cały cykl życia.



Nowy Ford Mustang California Special po raz pierwszy pojawi się w Europie
Wiadomości | 07.03.22

Nowy Ford Mustang California Special po raz pierwszy pojawi się w Europie

Dostępny wyłącznie jako kabriolet z silnikiem V8 o mocy 450 KM, powstał z myślą o dostarczaniu najwyższej frajdy z jazdy i kultowego pierwowzoru z 1968 roku.

MG Cyberster concept zadebiutuje na Shanghai Auto Show
Concept Cars | 03.04.21

MG Cyberster concept zadebiutuje na Shanghai Auto Show

Oszałamiający kształt kabrioletu przypomina klasyczny MGB Roadster.

MANHART RQ 900 czyli podrasowane Audi RS Q8
Tuning | 24.09.21

MANHART RQ 900 czyli podrasowane Audi RS Q8

Jak zwykle nowe oznaczenie pojazdu jest już wyraźnym wyznacznikiem nowych osiągów: czterolitrowy ośmiocylindrowy silnik RS Q8 generuje teraz nie mniej niż 918 KM.