Super Cars | 01.06.22

Nowy Mercedes-AMG ONE czyli technologia Formuły 1 na drodze

Wyjątkowo ekskluzywny hipersamochód z napędem hybrydowym E PERFORMANCE i wydajnością systemu przekraczającą 1000 KM doczekał się premiery ostatecznej wersji produkcyjnej.

Mercedes-AMG ONE po kilku latach od pierwszego pokazu podczas targów we Frankfurcie ma dzisiaj światową premierę. Ten dwumiejscowy supersportowy samochód po raz pierwszy przenosi najnowocześniejszą na świecie i wydajną technologię hybrydowego napędu Formuły 1 z toru wyścigowego na drogę. Wyczynowa hybryda wytwarza łączną moc 782 kW (1063 KM) z jednego silnika spalinowego i czterech silników elektrycznych, przy maksymalnej prędkości ograniczonej do 352 km/h. Niezwykle złożony rozwój został przeprowadzony w ścisłej współpracy z ekspertami Formuły 1 w Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Mercedes-AMG ONE będzie również po raz pierwszy oficjalnie widziany w akcji w Wielkiej Brytanii, w ramach Festiwalu Prędkości w Goodwood (23-26 czerwca 2022 r.).

 

Unikalny hipersamochód inspiruje nie tylko hybrydowym napędem E PERFORMANCE Formuły 1, ale także dalszą technologią sportów motorowych. Obejmuje to nadwozie z włókna węglowego i nadwozie z włókna węglowego, nośny silnik/przekładnię, aktywną aerodynamikę i zawieszenie popychacza. Dzięki złożonej technologii dwumiejscowy Mercedes-AMG ONE oferuje w niektórych przypadkach nawet więcej niż samochód wyścigowy Formuły 1. Posiada w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z hybrydową osią tylną i elektrycznie napędzaną przednią osią z wektorowaniem momentu obrotowego. Może również jeździć wyłącznie elektrycznie.

 

Hybrydowy napęd E PERFORMANCE Mercedes-AMG ONE pochodzi bezpośrednio z Formuły 1 i został zrealizowany w ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Składa się z wysoce zintegrowanej i inteligentnie połączonej w sieć jednostki składającej się z jednego hybrydowego, turbodoładowanego silnika spalinowego z łącznie czterema silnikami elektrycznymi. Jeden został zintegrowany z turbosprężarką, drugi został zainstalowany bezpośrednio na silniku spalinowym z połączeniem ze skrzynią korbową, a dwa pozostałe silniki napędzają przednie koła.

 

Hybrydowy silnik benzynowy 1.6 V6 ze wspomaganym elektrycznie pojedynczym turbodoładowaniem odpowiada pod względem technologii obecnej jednostce napędowej Formuły 1. Cztery górne wałki rozrządu są napędzane przez koła zębate czołowe. Aby osiągnąć wysokie obroty silnika, mechaniczne sprężyny zaworowe zostały zastąpione pneumatycznymi sprężynami zaworowymi. Silnik, zamontowany pośrodku silnika przed tylną osią, obraca się do 11 000 obr./min. Jednak dla większej trwałości i korzystania z komercyjnej benzyny super plus celowo utrzymuje się poniżej limitu obrotów F1.

 

Wysokoobrotowa jednostka napędowa jest wzmocniona przez zaawansowaną technologicznie turbosprężarkę. Turbina spalin i turbina sprężarki są umieszczone w pewnej odległości od siebie i połączone wałem. Pozwala to na niższą pozycję montażową turbosprężarki. Na wale jest ok. Silnik elektryczny 90 kW. Sterowany elektronicznie napęd bezpośrednio napędza wał turbosprężarki, przyspieszając koło sprężarki do 100 000 obr./min, zanim przepływ spalin przejmie kontrolę. Oznaczenie Formuły 1 dla tego urządzenia to MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

 

Główna zaleta: reakcja znacznie się poprawia, natychmiast od biegu jałowego (gdy przepływ spalin jest nadal słaby) w całym zakresie obrotów. 1,6-litrowy silnik V6 reaguje jeszcze bardziej spontanicznie na polecenia pedału przyspieszenia, a ogólne wrażenia z jazdy są bardzo dynamiczne. Ponadto elektryfikacja turbosprężarki spalin umożliwia uzyskanie wyższego momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika. Zwiększa to również zwinność i optymalizuje przyspieszenie. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub hamulca, technologia jest w stanie utrzymać ciśnienie doładowania przez cały czas. Zapewnia to ciągłą, bezpośrednią reakcję.

 

Elektryczna turbosprężarka spalin w Mercedes-AMG ONE ma jeszcze jedną zaletę: wykorzystuje część nadwyżki energii ze strumienia spalin do wytwarzania energii elektrycznej jako generatora. Jest on albo przechowywany w wysokonapięciowym akumulatorze litowo-jonowym, albo podawany na elektryczną oś przednią lub silnik elektryczny (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) w silniku spalinowym. MGU-K ma moc 120 kW, jest umieszczony bezpośrednio na silniku spalinowym i jest połączony z wałem korbowym za pomocą przekładni zębatej – kolejna technologia, która zapewnia maksymalną wydajność i osiągi w Formule 1.

 

Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk ze spalaniem sterowanym strumieniowo nie tylko zapewniają wysoką moc, ale także zwiększają wydajność termodynamiczną, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin. Wysokowydajny sześciocylindrowy silnik ma dwa układy wtryskowe. Bezpośredni wtrysk dostarcza paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 270 bar. Czasami jest to wielokrotny proces, który w razie potrzeby jest kontrolowany przez system zarządzania silnikiem. Dodatkowy wtrysk portu jest potrzebny, aby osiągnąć wysoką moc właściwą silnika i jednocześnie przestrzegać limitów emisji spalin.

 

Do tego dochodzi bardzo złożony i skuteczny system oczyszczania spalin z czterema wstępnie podgrzewanymi metalowymi katalizatorami, dwoma ceramicznymi katalizatorami i dwoma filtrami cząstek stałych. Cztery elementy grzejne o łącznej mocy 16 kW umożliwiają spełnienie norm emisji spalin EU6 w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE). System oczyszczania spalin jest również zoptymalizowany pod kątem ciśnienia wstecznego, aby uniknąć strat mocy. Dotyczy to również dużego tylnego tłumika wykonanego z lekkiego tytanu.



Volkswagen Amarok pick-up udoskonalony w każdym calu
Premiery | 07.07.22

Volkswagen Amarok pick-up udoskonalony w każdym calu

Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje nowego Amaroka. Ten wszechstronny samochód mogący być i terenówką i wygodnym autem szosowym.

Ferrari oficjalnie zapowiedziało premierę nowego modelu
Wiadomości | 16.06.21

Ferrari oficjalnie zapowiedziało premierę nowego modelu

Nowe hybrydowe Ferrari będzie bezpośrednim rywalem McLarena Artura. Sprawdź datę premiery.

Rimac C_Two test w tunelu aerodynamicznym
Elektryczne | 29.01.21

Rimac C_Two test w tunelu aerodynamicznym

Imponujący materiał wideo pokazujący jak inżynierowie przeprowadzili tysiące testów symulacji modelu C_Two.