Wiadomości | 16.04.20

Jak działa samochód z napędem elektrycznym?

Na koniec 2019 roku po polskich drogach jeździło o 95% więcej samochodów elektrycznych niż rok wcześniej1. Wiele osób jednak wciąż zastanawia się, jak właściwie wygląda ich użytkowanie. Największe wątpliwości budzą sposób ładowania, bezpieczeństwo i moc pojazdów. Oto garść przydatnych informacji, które pomogą zrozumieć, jak działają auta napędzane energią elektryczną.


Jak działa samochód z napędem elektrycznym?

Współczesne samochody elektryczne mogą być ładowane nawet z domowego gniazdka. Pojazdy zasilane akumulatorami są bardziej przyjazne dla środowiska, tańsze w użytkowaniu, a przy tym zapewniają podobne, a czasem wręcz lepsze osiągi. 

Wszystko zaczyna się od prądu

Istnieją dwa typy prądu – przemienny i stały. Do ładowania pojazdu elektrycznego mogą posłużyć obydwa rodzaje – w domowej sieci elektrycznej wykorzystywany jest prąd przemienny, natomiast prąd stały umożliwia ładowanie na stanowiskach do szybkiego ładowania. Warto zatem, by samochód był wyposażony w różne złącza. 

– Auto elektryczne posiada najczęściej łączony system ładowania, dostosowany do dwóch typów prądu. Czas ładowania w domu zależy w dużej mierze od mocy przyłączeniowej i ewentualnego skorzystania z urządzenia typu Wallbox. Ładowanie prądem stałym jest z kolei wielokrotnie krótsze – tłumaczy Francesc Sabaté, szef działu rozwoju systemów elektrycznych w SEAT.

W sercu systemu

W samochodach elektrycznych znaczącą rolę odgrywa akumulator magazynujący energię. Współcześnie nie są już pojedynczą jednostką – składa się z modułów podzielonych na ogniwa. Dzięki takiej budowie w razie awarii jednego z modułów można wymienić go bez ingerowania w pozostałe fragmenty akumulatora. Praktyczność obsługi ogniw przekłada się na wyższy komfort podróży. 

Konwersja mocy

Sam proces poboru prądu do akumulatora różni się od wybranego rozwiązania. W przypadku domowej ładowarki urządzenie przekształca przemienny prąd pobierany z sieci w prąd stały i dostarcza go do akumulatora. W sytuacji ładowania pojazdu prądem stałym pochodzącym ze stacji szybkiego ładowania, etap ten jest pomijany, a prąd trafia bezpośrednio do akumulatora, co przekłada się na krótsze trwanie całego procesu.

W drodze – zasięg i moc 

Silnik elektryczny przekształca energię elektryczną w siłę napędową. Po jego uruchomieniu niemal przez cały czas utrzymywany jest ten sam poziom mocy. Samochody elektryczne mogą osiągnąć pełną moc tuż po uruchomienia, co jest niemal niemożliwe do osiągnięcia w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy. Przykłądowo SEAT Mii electric zapewnia 61 kW/83 KM mocy i moment obrotowy na poziomie 212 Nm. Przekłada się to na przyspieszenie od 0 do 50 km/h w 3,9 sekundy.

– W przeciwieństwie do samochodów spalinowych samochody elektryczne podczas jazdy miejskiej zużywają mniej energii, ponieważ odzyskują ją podczas hamowania. Dzięki temu zasięg Mii electric wynosi nawet 260 km w cyklu mieszanym i do 360 km, gdy użytkownik przemieszcza się tylko po mieście – dodaje Santi Castellá, kierownik działu elektromobilności w SEAT.



Premiera rajdowej ikony, nowego Subaru WRX piątej generacji
Premiery | 10.09.21

Premiera rajdowej ikony, nowego Subaru WRX piątej generacji

Subaru of America przedstawił dzisiaj zupełnie nowy model WRX z najbardziej zaawansowanymi funkcjami, wyglądem i wydajnością w swojej prawie 20-letniej historii.

Hyundai Bayon nowy SUV marki
Wiadomości | 25.11.20

Hyundai Bayon nowy SUV marki

Hyundai ujawnił nazwę nowego SUV-a. Będzie bazowym modelem w gamie modeli SUV pozycjonowany w segmencie B.

Od 0 do 100 km/h w 3,0 s w nowym BMW M5 CS o mocy 635 KM
Wiadomości | 27.01.21

Od 0 do 100 km/h w 3,0 s w nowym BMW M5 CS o mocy 635 KM

Nowy topowy model sportowych samochodów BMW M, który zostanie wprowadzony na rynek wiosną 2021 r.