Na rozpoczęcie targów IAA MOBILITY 2021 w Monachium Porsche ma spektakularnie spojrzeć w motoryzacyjną przyszłość.
Oprócz progresywnego designu ten niezwykle nisko zawieszony, całkowicie elektryczny samochód wyścigowy ma charakterystyczne linie samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen. Dwa nowo opracowane silniki elektryczne zastosowane w Porsche Mission R dostarczają do 800 kW (1088 KM) w tak zwanym trybie kwalifikacyjnym. Pojemność akumulatora około 80 kWh i innowacyjny system rekuperacji umożliwiają sprinty bez utraty mocy.
Od początku Porsche Carrera Cup Deutschland 31 lat temu producent samochodów sportowych wyprodukował i dostarczył ponad 4400 samochodów wyścigowych. W oparciu o te niezawodne, wysokowydajne samochody wyścigowe na całym świecie odbywa się łącznie 30 serii pucharów jednej marki. Najnowsza wersja 911 GT3 Cup została wprowadzona na rynek dopiero na początku tegorocznego sezonu sportów motorowych 2021 i bazuje na generacji modelu 992. Porsche Mission R pokazuje, jak może wyglądać przyszłość serii jednej marki z całkowicie elektrycznymi samochodami.
Samochód z napędem na wszystkie koła, który w trybie kwalifikacyjnym osiąga prawie 1100 KM, przyspiesza od zera do 100 km/h w mniej niż 2,5 sekundy. Prędkość maksymalna: ponad 300 km/h. Na torze wyścigowym elektryczny kierowca osiąga takie same osiągi w czasie okrążenia, jak obecne Porsche 911 GT3 Cup. Dzięki nowo zaprojektowanym silnikom elektrycznym i ogniwom akumulatorów – wszystkie wyposażone w innowacyjne bezpośrednie chłodzenie oleju – studium koncepcyjne Porsche Mission R wytwarza stałą moc 500 kW (680 KM) w trybie wyścigowym. Wyeliminowano tzw. derating, czyli zmniejszenie mocy akumulatora ze względu na warunki termiczne.
Silnik elektryczny o mocy do 320 kW (435 KM) napędza przednią oś, a maksymalnie 480 kW (653 KM) jest dostarczany na tylną. Dzięki zaawansowanej technologii 900 V i Porsche Turbo Charging wystarczy 15 minut przerwy w wyścigach, aby naładować akumulator od 5 do 80 procent SoC (stan naładowania). Ładowanie może odbywać się z mocą do 340 kW. Mission R to także dalszy rozwój aktywnej aerodynamiki Porsche (PAA) z systemem redukcji oporu (DRS) w przedniej części i tylnym spojlerze. Składa się z trzech żaluzji w każdym z dwóch bocznych wlotów powietrza w części przedniej oraz regulowanego, dwuczęściowego tylnego spojlera.
Oprócz innowacyjnej koncepcji napędu akumulatorowo-elektrycznego, nadwozie samochodu koncepcyjnego koncentruje się również na redukcji CO2 i zrównoważonym rozwoju: jest ono w dużej mierze wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego naturalnymi włóknami (NFRP), którego podstawowy materiał jest wykonany z włókien lnianych z rolnictwa. Z tego ekologicznego materiału wykonano również przedni spojler, dyfuzor i listwy progowe. NFRP jest szeroko stosowany we wnętrzu Mission R, np. w wewnętrznych panelach drzwi, tylnej przegrodzie i siedzeniu.
Projekt wnętrza skupia się na kierowcy we wszystkich obszarach. Ergonomicznie umieszczony wyświetlacz między elementami sterującymi na kierownicy pokazuje istotne dane podczas wyścigu. Monitor nad kolumną kierownicy pokazuje obrazy z kamer lusterek bocznych i centralnej kamery lusterka wstecznego. Wyświetlacz dotykowy po prawej stronie fotela może służyć na przykład do wywoływania danych biometrycznych kierowcy. Wiele innych kamer we wnętrzu może służyć do tworzenia ekscytujących sekwencji do transmisji na żywo.
Dzięki projektowi Mission R Porsche zbliża do siebie prawdziwe i wirtualne wyścigi niż kiedykolwiek wcześniej. Moduł kierowcy monocoque w dokładnie takiej samej formie pełni również funkcję symulatora e-sportu. Konstrukcja bezpieczeństwa wykonana z materiału kompozytowego z włókna węglowego łączy wysoki potencjał ochrony kierowcy z niską wagą i charakterystycznym wyglądem. Inżynierowie i projektanci Porsche nazwali nowo opracowaną konstrukcję dachu z włókna węglowego „egzoszkieletem”. Łączy klatkę bezpieczeństwa i poszycie dachu. Przy długości 4326 milimetrów Porsche Mission R jest nieco krótsze niż obecna seria 718 Cayman, ale jest zauważalnie szersze (1990 milimetrów), a jego wysokość zewnętrzna 1190 milimetrów jest również znacznie niższa.
W ciągu ostatnich kilku lat, wraz ze studiami koncepcyjnymi Mission E (2015) i Mission E Cross Turismo (2018), Porsche zaprezentowało niepowtarzalne zapowiedzi swojej pierwszej serii samochodów sportowych z napędem elektrycznym. Sportowa limuzyna Porsche Taycan (2019) i cross-utility Taycan Cross Turismo (2021) bardzo przypominają te dwa studia koncepcyjne pod względem wyglądu i technologii, i zostały już z powodzeniem wprowadzone na rynki światowe – innymi słowy misja zakończona. Teraz, wraz z Mission R, Porsche prezentuje swoją wizję tego, jak będą wyglądać sporty motorowe klientów w przyszłości. Samochód pokazowy świętował swoją światową premierę na targach IAA Mobility 2021 w Monachium.